donderdag 23 augustus 2012

25 km


 

Het was gisteren tijd om de vorige wandeling te overtreffen met net een km meer. En dat hebben we gedaan! Dit maal met z'n 3e. Marielle Kitty en ik zijn gisteren in de Kennermerduinen wezen wandelen. 6,7 km van zandvoort naar Parnassia. Aldaar de route Bleek en Berg van 11.5 km om vervolgens van Parnassia terug naar Zandvoort te gaan. Dus een totaal van 25 km


Het weer was geweldig. Beetje zon, beetje bewolking, beetje wind. Wat mij betreft perfect.
Uiteraard moest er zo nu en dan wel even gestopt worden voor wat foto's :D







Het was een lange tocht, maar we hebben het mooi wel gedaan! Weer wat km in de benen erbij! Op naar de volgende wandeling.
Ondank dat we moe/loom waren na deze inspanning hebben we deze dag gevierd met een etentje achteraf bij de chinees.


10 opmerkingen:

  1. Yes we hebben de 25km gehaald....

    De volgende ochtend hoe kan het ook anders, als je niet zo veel loopt als onze Lisa!!!
    Spierpijn in rug, benen en gek genoeg in mijn armen...

    Maar idd we hebben het gehaald. Toch mag ik nog wel ff oefenen :) want de pijn in mijn heup was helaas flink op de voorgrond. Gelukkig de volgende ochtend geen last van heup :) dus das weer goed :D

    Bedankt meiden voor deze vermoeiende maar leuke dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij dat je heupen vandaag niet meer een probleem geven. Spierpijn in de benen is gezond. Armen vind ik grappig overigens, maar ergens ook wel weer logisch.
    Volgende keer dames... zou ik graag een foto van ons 3e willen hebben, dus dan moeten we maar eens mensen lastig gaan vallen in de duinen en vragen of ze even een pic willen nemen van ons :D

    Kitty en Marielle: jullie ook bedankt voor deze leuke dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo dames,

    Ik kwam toevallig op jullie blog via Google en heb even met veel plezier en herkenning zitten lezen. Een jaartje geleden was ik met dezelfde dingen bezig. toiletzorgen, wandelschoenen, hoogteziektezorgen, trainen etc. Leuk om te lezen dat andere vrouwen met dezelfde dingen zitten.
    Ik las jullie staatje met slaagpercentages en jullie conclusie. Da's de beste. Hoe langer je op de berg verblijft hoe groter de kans dat je zonder lichamelijke ellende de top haalt.
    Mijn man en ik zijn 1 januari dit jaar begonnen en stonden op 8 januari 's middags op de top. Een waanzinnige ervaring.

    De reden dat ik reageer is om jullie twee ongevraagde toilettips te geven. Wij hadden bij 7summits.com geboekt en wilden de meest bijzondere ervaring. Dat is een 9 of 10 daagse trip met een overnachting op het dak in de krater. Toen we dat boekte betekende dat ook dat we een privé-toilet moesten huren, omdat je zonder niet in de krater mag slapen. Dat was niet goedkoop, maar wat waren wij er blij mee. Je hebt een extra drager nodig voor een chemisch toilet met tentje van 90cm bij 90cm, maar hoeft niet achter een steen te gaan zitten of naar immens vieze toiletten. Er worden echt heel veel mensen ziek (door te korte tochten) en westerlingen kunnen gehurkt duidelijk niet mikken...
    Daarnaast had ik het plastic 'tuitje' meegenomen wat jullie ook ergens op een foto hebben staan plus hemafietslampjes, wit en rood. Op de eerste wandeldag moet je zelf 1,5 literflessen water meesjouwen. Neem elk 2 waterflessen mee en een plastic tasje. Als je huis even oefent geknield met tuitje in waterfles kom je erachter dat je 's nachts je tent niet uit hoeft en de kou in. (een rood hemalampje kun je bovenin de tent hangen zodat je een beetje licht hebt). 's ochtends met flessen in plastic tasje naar buiten en die ergens ongezien legen. Even uitspoelen met schoon water. Lege flessen in je plastic tasje in je bagage doen en je drager brengt je binnentoilet naar de volgende camping. ;o)

    Verder:
    Neem inderdaad veel ibuprofen mee. Mijn man werd ziek (1e keer rond 4000m na dag weer over op 3800m en hij haalde paar dagen later de top fluitend). Volgens onze gids werkt ibuprofen op de berg het beste tegen de hoofdpijn ed.
    Neem ook een rolletje plastic boterham- of diepvrieszakjes mee. Of graai net als mijn man een stapeltje van die vloeistofzakjes op Schiphol. Handig voor van alles en nog wat. incl kots voor het geval een van jullie ziek wordt in de tent...
    En na de toilet waren onze donsjassen uit de Nike-outlet de beste aanschaf. Heerlijk warm en 's nachts een prima hoofdkussen.

    En oh ja als jullie een lange toch kiezen, maak je dan verder maar niet te veel zorgen. Wat de cijfertjes niet zeggen, maar de gidsen wel: mannen worden vaker hoogteziek dan vrouwen. Wij zijn van nature wat trager dan mannen en dat is in dit geval een pluspunt. :o)

    Heel veel succes en plezier gewenst!


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Karen,

      Leuk dat je langs onze blog bent geweest en dat je veel herkenbare dingen hebt gelezen. Sanitaire voorzieningen zijn inderdaad een van de grootste zorgen ;) maar vooral hoogteziekte is waar ik persoonlijk angstig voor ben. Je kunt er niet op trainen/voorbereiden. Rokers en vrouwen blijken het makkelijker te hebben. Vroeger scoorde ik 2 van 2, maar ik ben gestopt met roken voor deze tocht dus nu nog 1 van 2. Vraag me alleen af of dat wel zo slim was ;) Ik las ergens dat er een onderzoek is naar Ibuprofen en het voorkomen van hoogteziekte met Ibuprofen. Onderzoek is nogal recent... Maar er werd wel al gesuggereerd dat het hoogteziekte kan voorkomen.
      Wat betreft de toilet, ik ga eens informeren of die ook te huur is zonder krater bezoek. Of raad je die aan, de krater in het pakket? Want het is wel op zeer hoge hoogte overnachten...

      Marielle vroeg zich het zelfde af als ik lees ik. Heb je ook voor de kilimanjaro getraind en hoe zag die training er uit?

      Ik ben benieuwd of je hoogtevrees anders is of weg is na de klimming. Dat je met hoogtevrees de Kilimanjaro kunt beklimmen heb je bewezen :D Geweldig overigens om dat gewoon zo te onderzoeken!
      Dank je wel voor de tips

      Groeten (kwa heri)

      Verwijderen
  4. Hey Karen,
    Wat fijn te lezen dat jij die beklimming gedaan heb. En idd de wc is echt iets wat mij erg tegen staat. Handige tip heb je. Ehm oefenen om in de cola flessen te plassen :) hahaha Alleen in de tent plassen lijk me niet handig, want we slapen er met zijn twee in. En we zijn dan wel vrienden maar er zijn toch grenzen!

    Heb je ook tips wat handig is met kleding? Ik heb nu een winterjas gekocht die heerlijk warm is en wind en water dicht! Wat voor kleding had jij daar aan? En had je die speciaal voor de beklimming aaangeschaft?

    En ben je van je hoogtevrees af? Las in een berichtje dat je dat ging onderzoeken?

    We gaan nog bespreken wat voor toch we gaan doen. Lisa leest van alles en komt steeds met wat nieuws. Wel handig voor mij scheeld mij veel lees werk :D hhaha dus wij vrouwen zijn trager!!! Nou niet met alles :D

    Handige tips fijn :)

    Meer is altijd welkom :)

    Had je trouwens ook last van de kou met fotos maken en andere apparatuur wat misschien niet tegen de kou kan? Welke tijd hebben jullie de beklimming gedaan??? En hebben jullie geoefend voor de beklimming?

    groeten Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jambo ladies,

    Ik adviseer in de krater slapen absoluut niet; wij kwamen rond 18.00 bij de tenten in de krater en toen bleek ik (met ook een beetje hoogteziekteangst) niet meer normaal te kunnen ademen; ik bleef maar hijgen. Omdat mijn man een barstende koppijn had van het zonlicht op de sneeuw (wij hadden geen speciale zonnebrillen) een van de dragers ziek was geworden zijn we toen 's avonds weer afgedaald. Dat was overigens erg leuk. Lekker naar beneden glijden. :)
    Onze gids vertelde dat ze in de krater slapen waarschijnlijk gaan verbieden omdat je dan inderdaad gevaarlijk hoog slaapt en je kunt niet meteen afdalen als het moet.

    Om een privé toilet te huren is in de krater slapen absoluut niet nodig. Als jullie (net als wij) zo gek zijn ervoor te betalen, is er zeker een Tanzaniaan te vinden die hem graag tegen betaling rondsjouwt op de berg. Dat is overigens volgens mij wel alleen mogelijk als je niet de cocacolaroute met hutten boekt. Maar die wil je vast niet als je langer gaat. Die cocacoalroute/machame is te kort voor een lang verblijf op de berg en je wilt natuurlijk wel lekker wandelen.

    Ik adviseer jullie om geen groepsreis te boeken, maar een eigen trip voor 2 personen. Dat is niet veel duurder en je hoeft nergens te wachten op andere groepsleden. Een groepsreis is leuk om mensen te leren kennen, maar er zijn ook heel veel kleine groepjes op de berg, dus als je contact wilt leggen kan dat toch wel. KLM is de enige die rechtstreeks vliegt vanuit Europa en als je een eigen trip laat organiseren kun je je startdag laten afhangen van je ticket. Die hebben wij tijdens de wereldweken van KLM geboekt, dan zijn ze goedkoper.

    Wij zijn op 1 januari gaan lopen en stonden op 8 januari op de top. December en 1e helft januari zijn ideaal. In december kun je nog in de sneeuw lopen, wat erg bijzonder is in Afrika. (wij zaten begin jan op 4600m ineens in de sneeuw wat onze bemanning heel raar vond, maar wel leuk)
    Half januari begint het hoogseizoen. Dus als je daar nog voor zit is het net wat rustiger op de berg. En op het laatste stuk is het sowieso behoorlijk druk, dus ik zou zeggen als je met Kerstmis oud/nieuw thuis wilt zijn, ga dan begin januari.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn hoogtevrees heb ik nog steeds. Ik heb 1 ochtend (de Barranco Wall) gezegd: "this is the day I’m gonna to cry" wat ook gebeurde toen ik volgens de gids ergens omheen moest lopen over een smal randje. Na wat discussie heb ik toen mijn rugzak aan de assistent gids gegeven en ben gewoon even recht naar boven geklommen. Dat was 2 minuten balen, maar verder is de berg echt prima te doen voor mensen met hoogtevrees.

      Als training heb ik een maand of twee een paar keer per week in een sportschool op een loopband een uur of anderhalf tussen de 10% en 15% omhoog gelopen. Met mijn rugzak gevuld met 3 liter water op mijn rug en een leesboek op het apparaat zodat ik onderweg wat te doen had. Veel van die apparaten hebben een randje waar je een leesboek of tijdschrift op kwijt kunt en al lezende gaat die tijd best snel. Dat was voor mij training genoeg om mijn wandelschoenen en mezelf in te lopen. Een tocht van 8/9 dagen boeken betekent ook dat je per dag niet zo veel hoeft te lopen. Bij Lemosho is eigenlijk alleen de 2e dag een zware/lange loopdag, maar dan heb je nog geen last van de hoogte.

      Fotospul: buiten het feit dat ik net een nieuwe iPhone had en die na 2 dagen leeg was omdat ik vergeten was iets uit te zetten ging dat prima. De accu's voor de camera mochten wel 's nachts bij ons in de slaapzaak tegen bevriezen. Elke avond kookten de bemanning vers water dat dan 's nachts afkoelde. Behalve het water dat in mijn voetenkruik ging, naast de accu's. ;)

      Verwijderen
    2. Hoogteziekte voorkom je vooral door een lange trip te boeken. Wij hebben 10 dagen Lemosho gedaan (met het idee van 1 nacht in de krater). Als je 8 of 9 dagen Lemosho boekt heb je echt weinig kans op hoogteziekte. Je gaat na een dag of 4 naar 4600m. Als je daar lichte hoogteziekte krijgt (zoals mijn man) is dat nog niet gevaarlijk, maar wel vervelend. Maar daarna ga je meteen weer naar 3900 meter en dan is het snel weer weg. En dat even naar hoogte gaan help je met zorgen dat je uiteindelijk de bovenste top haalt (een aanzienlijk deel van de mensen haalt alleen Stella point). Wij hadden bij de GGD een recept gekregen voor Diamox tegen hoogteziekte en die pillen meegenomen. Mijn man heeft ze toen hij ziek werd een paar dagen geslikt en ik helemaal niet. Amerikanen slikken het ter preventie, Nederlanders niet. Op de berg naar de gidsen luisteren, wat betekent langzaam lopen (lekker vaak stoppen om foto's te maken) goed eten en netjes alles opdrinken wat je voor je neus krijgt en mee voor onderweg. Onze gids zei dat er eigenlijk geen peil te trekken is op wie hoogteziekte krijgt en wie niet, maar dat overfanatieke jonge kerels het wel vaker krijgen omdat die te snel gaan.

      Verwijderen
    3. Dan rest er volgens mij alleen nog de kledingvraag. De meeste dagen heb ik gewoon een oude buitensportafritsbroek aan gehad. Zodra het kouder werd zat daar een lange onderbroek van Falke onder en daaronder strings (wegen weinig en toch elke dag schoon ondergoed...). Ik had ook een gevoerde broek mee voor de topdag. Daarnaast golf ik sinds vorig jaar en heb ik een golf regen/windpak gekocht zodat ik die daarna ook nog kon dragen. Omdat dat soort van sportkleding is had ik dus een heel licht regenpak dat ik op het 'natte' deel van de berg overdag in mijn rugzakje had zitten een paar keer heb gebruikt.
      Ik had een icebreakershirt met korte en met lange mouwen (de dikste) gekocht en die heb ik bijna alle dagen aan gehad. Dan twee fleecevestjes, dun en dik. Soms over elkaar en soms maar eentje. Een vestje was wit en die heb ik op het onderste stuk vaak om mijn hoofd gebonden over mijn witte baseballpetje. De zon brandt er overdag namelijk zo vlak bij de Evenaar nogal en die wil je echt niet in je nek... Nu zou ik een witte hoed met brede rand en koordje voor onder mijn kin kopen denk ik. Maar goed, ik krijg snel hoofdpijn als de zon op mijn hoofd brandt. Ik had ook zo'n ding gekocht als een van jullie heeft van de 7 summits, maar die had ik uitgeleend aan mijn man.
      Wij waren echt superblij met onze (goedkope) donsjacks van Nike. Zeker toen het na terugkomst in NL hier ineens min 15 werd. Op de berg waren ze heerlijk warm op het bovenste stuk, maar ook al eerder als we 's avonds zaten te eten/niksen. Ik had ook een stevig (maar oud en zwaar) buitensportjack mee en dat heb ik alleen op de topdag gedragen, maar was achteraf eigenlijk niet nodig want wij hadden een stralende topdag.

      Wij hebben de meeste kleding overigens gekocht in de designer outlet in Roermond. Daar zitten allerlei buitensportzaken en Falke. Wij hebben oa bij Lafuma veel spulletjes gekocht (goedkope en prima stokken, handschoenen, onderhandschoenen, ondersokken (is het enige wat we op de berg hebben gewassen), camelbags, dagrugzakjes...
      Zo, nu ga ik weer eens echt schrijven. Ik hoop dat jullie wat aan dit hele epistel hebben.

      En oh ja, vooral Hakuna Matate

      Verwijderen
    4. Jambo Karen,
      Zoow dat is veel informatie en daar ben ik blij mee. De krater was namelijk iets waar ik over twijfelde, maar dat heb je nu weg gehaald bij me. Geen krater. Ik heb namelijk eerder gelezen dat men vond dat de krater te hoog was voor een overnachting. 7 summits bied het wel aan als programma maar alleen vanaf aantal dagen. Geloof pas vanaf 9 dagen omdat het anders niet goed haalbaar is. Tot op heden neig ik naar de Lemosho/ Machame route, 9 a 10 dagen. Marielle en ik gaan hier wel uit komen welke route :D
      Marielle en ik waren er al uit dat we niet met een groep gaan maar met z'n 2e en dan de dragers/gidsen/kok (hoe decadent...)
      Dank je wel voor de tip wereldweken KLM, naar verwachting start dat weer deze maand las ik ergens. Dat gaan we goed in de gaten houden!
      Ik heb ook gehoord dat een donsjasje geadviseerd wordt, maar dat als onderlaag onder de jas. Mijn keuze was gevallen op fleece met nog een jaslaag. Maar een klein donsjasje blijft wel in mijn hoofd zitten. Misschien toch nog eens naar kijken (en bedenken of het handig is met alle lagen die ik al heb).
      Zo te lezen had je een goede voorbereiding. Helling lopen. Dat is iets waar ik nog niet aan ben begonnen. Ik moet vaker de trap nemen, alleen woon ik 9 hoog en is even de trap nemen niet zo verleidelijk met boodschappen en al. Maar wel een goede training.. hmmmmz Helling lopen op de hardloopband wil ik ook gaan doen, alleen bij sportschool waar ik train zijn de hardloopbanden vaak bezet en mag je maar max 30 min er op trainen. Ik heb ergens een hardloopband, maar dat is een drama om die te gaan verplaatsen (zwaar en onhandig ding voor verplaatsen)
      Ik lees iets over een voetenkruik... Ook die gaat ook op de lijst! Zelfde met thermo onderbroeken (die stond al op de lijst) gevoerde broek stond echter niet op mijn lijst, wel een broek wind en water dicht, zal eens kijken of ze die ook in de gevoerde versie hebben. Een goede hoed/pet en wat voor in de nek is wat nog niet op mijn lijst stond. Bedankt voor de tip  Icebreaker is waar ik nu verslingert aan ben geworden. Ik draag de shirts bij het sporten. Wilde de icebreaker vest het liefst continu dragen, maar ik hou me in. Heb wel al een 2e icebreakervest gekocht en overweeg een 3e. **bloos** Maar dat is niet voor de tocht allemaal, beetje te zwaar ;)
      Lafuma ligt wat uit de route, maar hier hebben we Bever en Kathmandu als grote spelers in de regio. Daar hou ik de aanbiedingen in de gaten en Bever heeft tegenwoordig een outlet waar ik ook al een keer ben geweest. Verders kijk ik ook veel on line bij andere winkels en bestel her en der wat..
      Reuze bedankt voor je tips en het delen van je ervaringen!

      Verwijderen